Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Szczecinie
Koncepcja pracy poradni wynika ściśle z przepisów prawa oświatowego, a także z wniosków płynących z systematycznie dokonywanej ewaluacji potrzeb naszych klientów.
Wiodącym przesłaniem naszej pracy jest idea integralności, której centrum stanowi dziecko w kontekście całego środowiska, w którym żyje (rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza). Zatem nasze oddziaływania skierowane są do: dzieci i młodzieży, rodziców, opiekunów prawnych, nauczycieli, pedagogów, innych osób i placówek pracujących na rzecz dzieci. Celem naszych oddziaływań jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka na każdym etapie jego życia.
Działania w tym zakresie realizujemy poprzez: diagnozę (psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną), orzecznictwo, terapię (pedagogiczną, psychologiczną, logopedyczną, socjoterapię, psychoterapię), mediacje, poradnictwo, konsultacje, opiniowanie, prowadzenie grup wsparcia, działalność profilaktyczną i informacyjno-szkoleniową oraz interwencję kryzysową. Poradnia oferuje również szeroki zakres różnorodnych form pomocy psychologiczno–pedagogicznej dzieciom i młodzieży, ich rodzicom i nauczycielom, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania.
Równie ważnym aspektem naszych oddziaływań jest podmiotowość, odnosząca się zarówno do pracowników, jak i klientów naszej poradni. Oznacza ona możliwość realizowania przez pracowników własnych koncepcji i zamierzeń. Dzieje się to w oparciu o nieustannie wzbogacaną wiedzę, którą wykorzystujemy w celu zaspakajania stale monitorowanych potrzeb klientów. Zasadniczą płaszczyzną spotkań z klientami jest merytoryczny dialog prowadzony w atmosferze otwartości i życzliwości. Nasze działania charakteryzuje wysoki poziom profesjonalizmu, odpowiedzialności. W poradni dba się również o ochronę przetwarzania danych, z zachowaniem gwarancji należytego bezpieczeństwa i poufności powierzonych informacji.
Pracownicy poradni systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje. Poradnia pozyskuje środki pozabudżetowe, dzięki którym dysponuje bardzo dobrą bazą lokalową, a także wyposażeniem gabinetów odpowiednim do właściwego przebiegu procesu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Poradnia prowadzi szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym, instytucjami, placówkami oświatowymi i poza oświatowymi oraz organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz dzieci, rodziny i środowiska w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpracuje z uczelnią wyższą w zakresie realizowania praktyk studenckich, zapoznających ze specyfiką pracy placówki.
W celu zapoznania z naszą działalnością szerokiego grona potencjalnych klientów oraz pogłębiania ich świadomości i wiedzy dotyczącej możliwości korzystania z oferty poradni, wychodzimy z nią na zewnątrz poprzez: stronę internetową, wystąpienia w mediach, publikacje, organizowanie dni otwartych, ulotki, plakaty, spotkania w placówkach.
Wszystkie podejmowane działania, w które są zaangażowani pracownicy poradni mają na celu podnoszenie jakości pracy placówki.
Wizja poradni na dalsze lata pracy: „Najpierw pomagamy zrozumieć”.
Poradnia to placówka otwarta na problemy środowiska rodzinnego i szkolnego. Celem poradni i najwyżej cenioną przez pracowników wartością jest dobro dziecka i osób korzystających z usług naszej poradni w ścisłym związku z rodzicami i nauczycielami, którzy mają bezpośredni wpływ na dziecko oraz są zainteresowani efektami nauczania i wychowania.
Misją jest udzielanie profesjonalnej, specjalistycznej pomocy uczniom, rodzinie, szkole, zapobieganie i rozwiązywanie problemów w nauczaniu i wychowaniu oraz pomoc w karierze szkolno-zawodowej.
Do priorytetowych zadań poradni należy:
- wdrażanie w kolejnych latach zadań w kontekście obowiązujących nowych rozporządzeń dotyczących specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży
- realizacja potrzeb osób korzystających z oferty poradni poprzez udzielanie najwyższej jakości usług w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- udzielanie szerokiej pomocy szkołom, przedszkolom, placówkom w zakresie wdrażania nowych zadań, a w szczególności zmian obejmujących pracę z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych a także osobom w kryzysie.
- promowanie placówki w środowisku lokalnym,
- aktywizowanie pracowników do zdobywania nowych kwalifikacji zawodowych, uwzględniających specyfikę pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- dalsza rozbudowa i doskonalenie bazy edukacyjnej poradni,
- wprowadzanie zmian jakościowych, poprzez podnoszenie atrakcyjności oferty udzielanej pomocy,
- współpraca ze środowiskiem.
Ponadto chcemy szczególny nacisk położyć na to, aby pomoc była kierowana do dzieci we wczesnym okresie rozwoju, a diagnoza i dalsze zabiegi psychologiczno-pedagogiczne były jak najbardziej skuteczne. Jednym z priorytetowych zadań jest wspieranie uczniów w procesie edukacji, szczególnie poprzez: zapobieganie, redukowanie i minimalizowanie trudności, na jakie może napotkać młody człowiek w procesie uczenia się oraz funkcjonowania emocjonalno – społecznego.
Dążymy do:
- objęcia opieką każdego dziecka niepełnosprawnego od urodzenia do ukończenia edukacji,
- objęcia różnorodną terapią jak najszerszej grupy dzieci i młodzieży z problemami w nauce i funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym,
- skutecznej profilaktyki zagrożeń współczesnego świata,
- zwiększania efektywności naszych działań poprzez doskonalenie umiejętności w zakresie głębszego rozpoznania potrzeb środowiska oraz oferowania pomocy adekwatnej do oczekiwań klientów,
- osiągania wysokiej jakości stawianych diagnoz oraz zgodnego z wiedzą i doświadczeniem opiniowania w sprawach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i orzekania do odpowiednich form kształcenia.
Zamierzamy być placówką coraz szerzej otwartą na potrzeby wszystkich zainteresowanych i potrzebujących wsparcia oraz stosownie do tego chcemy rozszerzać działalność tak, aby dostępność do pomocy była zagwarantowana każdemu potrzebującemu dziecku.
Mając na uwadze problemy środowiska, wzrastającą falę przemocy w szkołach i rodzinach prowadzącą niejednokrotnie do tragicznych zdarzeń wśród nastolatków w polskich szkołach, planujemy w miarę możliwości kadrowych przeniesienie niektórych form pomocy na teren szkół. Specjalistyczna praca w szkole jest w tych przypadkach niezbędna. Będziemy kontynuować zajęcia integracyjne i terapeutyczne w szkołach, warsztaty planowania kształcenia i kariery zawodowej, także punkty konsultacyjne. Za niezwykle istotne uważamy prowadzenie grup wsparcia dla pedagogów i nauczycieli, w celu wyposażania ich w umiejętności wychowawcze oraz prowadzenie rad szkoleniowo-informacyjnych. Przewidujemy pomoc dla szkół poprzez uczestnictwo w zespołach wychowawczych, udzielających uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Ze względu na istotny wzrost klientów w obszarze zaburzeń zachowania zwiększymy ilość zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów z klas młodszych.
Bardzo dużym zainteresowaniem w naszej placówce cieszą się warsztaty dla rodziców pod nazwą „Szkoła dla rodziców”, dlatego też zostanie również zwiększona ilość tych zajęć.
Nadal prowadzone będą na terenie szkół badania przesiewowe w kierunku ryzyka dysleksji.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 jest wszechstronnie przygotowana do realizacji nowych zadań. Pracownicy merytoryczni są nastawieni twórczo, chętni do dalszego rozwijania i doskonalenia zawodowego. Nadal z szacunkiem, uwagą i zrozumieniem będziemy rozwiązywać powierzone nam problemy. W pracy diagnostyczno-terapeutycznej będziemy kierować się uniwersalnym systemem wartości i poszanowania godności człowieka. Zainteresowane osoby mogą korzystać z wszelkich form opieki z pełnym zaufaniem do wiedzy, fachowości oraz kompetencji.