Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) oznacza stymulowanie rozwoju psychoruchowego dziecka niepełnosprawnego przez specjalistów w ramach indywidualnie dobranych form terapii i rehabilitacji.Przysługuje dziecku bezpłatnie, od wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole (w okresie: od urodzenia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej, tj. do 7-go roku życia lub jeżeli dziecko wymaga odroczenia od obowiązku szkolnego do czasu, aż osiągnie gotowość szkolną).
Opinię o potrzebie WWRD w PPP1 mogą otrzymać dzieci:
- niepełnosprawne ruchowo, w tym z afazją (konieczne jest aktualne zaświadczenie lekarskie od lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty zawierające diagnozę i stwierdzające niepełnosprawność ruchową, w tym afazję)
- niepełnosprawne intelektualnie (wszystkie stopnie niepełnosprawności intelektualnej)
- z niepełnosprawnością sprzężoną (współwystępujące dwie lub więcej niepełnosprawności)
Kto wydaje opinię o potrzebie WWRD
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne wydają opinię o potrzebie WWRD dzieciom:
- niepełnosprawnym ruchowo, w tym z afazją
- niepełnosprawnym intelektualnie (we wszystkich stopniach)
- z niepełnosprawnością sprzężoną (ruchową, w tym afazją i intelektualną)
Dzieciom niesłyszącym, słabosłyszącym, niewidzącym, słabowidzącym, z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera opinię o potrzebie WWRD wydaje Centrum Psychologiczno-Pedagogiczne w Szczecinie na podstawie zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego niepełnosprawność (od lekarza specjalisty) oraz badania psychologicznego, pedagogicznego i logopedycznego.
Jak uzyskać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
Rodzic lub opiekun prawny:
- zgłasza się do poradni z zaświadczeniem lekarskim i opinią z placówki edukacyjnej, jeśli dziecko do takiej uczęszcza;
- rejestruje dziecko na specjalistyczne badania (psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne) w poradni;
- składa wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i otrzymuje powiadomienie o terminie posiedzenia zespołu orzekającego poradni, może uczestniczyć w posiedzeniu zespołu;
Do 7 dni od Zespołu Orzekającego jest przygotowana opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, którą rodzic/opiekun prawny odbiera osobiście w poradni.
Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Dla dziecka:
- Indywidualnie dostosowane do potrzeb i możliwości psychoruchowych rodzaje terapii.
- Systematyczna, długoterminowa stymulacja wszystkich obszarów rozwoju psychoruchowego.
- Minimalizowanie lub redukowanie niepełnosprawności i jej skutków w funkcjonowaniu ruchowym, intelektualnym, percepcyjno-motorycznym, emocjonalnym i społecznym.
Dla rodziców i rodziny:
- Wsparcie i pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
- Informacje na temat wyników i wniosków interdyscyplinarnej diagnozy rozwoju dziecka, określenie spodziewanych efektów rozwojowych, wyposażanie w wiedzę i umiejętności pracy z dzieckiem.
- Przystosowanie się do nowej sytuacji i nabywanie kompetencji społecznych w relacjach z dzieckiem z niepełnosprawnością.
- Pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzebdziecka oraz pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.