Dlaczego warto ćwiczyć motorykę dużą i małą?
Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą i małą nie tylko przygotowują dziecko do nauki czytania i pisania, ale także doskonalą jego ogólną sprawność ruchową, poprawiają zręczność, koordynację wzrokowo-ruchową, płynność ruchów, pozwalają kontrolować napięcie mięśniowe oraz kształtują świadomość własnego ciała. Sprzyja to nie tylko rozwojowi w kontekście edukacyjnym, ale i całościowym.
Jak usprawniać i rozwijać motorykę dużą i małą u dziecka?
- rzucanie piłką do kosza,
- skakanie na jednej nodze po linii,
- chodzenie na czworakach, w podporze tyłem,
- pływanie,
- łapanie baniek mydlanych,
- pokonywanie slalomu, torów przeszkód,
- skakanie na trampolinie,
- jazda na rowerze, hulajnodze,
- pajacyki,
- budowanie z klocków,
- lepienie z plasteliny, gliny, modeliny,
- wycinanie, wydzieranie,
- zapinanie guzików,
- zapinanie zamków,
- wyjmowanie szczypcami małych elementów z grochu, kaszy,
- nawlekanie korali,
- zabawy masami,
- rysowanie,
- kolorowanie,
- naśladowanie ruchów, np. lotu ptaka, gry na pianinie, dyrygenta,
- zabawy paluszkowe,
- malowanie placami, dłońmi, stopami,
- chodzenie po różnych fakturach,
- łączenie punktów,
- kreślenie liter w powietrzu lub na plecach drugiej osoby,
- pisanie po śladzie,
- wyklejanie konturu,
- gra w łapki,
- zabawa w jazdę samochodem,
- czołganie się,
- zabawa w „wkręcanie żarówek”,
- origami,
- ugniatanie papieru,
- przypinanie spinaczy, klamerek,
- dopasowywanie kształtów klocków do otworów,
- układanki motoryczne,
- ścienne tablice rehabilitacyjne,
- rzucanie do celu,
- wodzenie po śladzie za pomocą magnesu,
- puzzle,
- bierki,
- składanie modeli,
- taniec,
- noszenie piłki w pozycji raka.
W celu uzyskania wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, zachęcamy do umówienia się na konsultacje na terenie Poradni.
Na podstawie: Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M. (2007). Uczeń z dysleksją w domu. Gdynia: Operon.