Funkcje wzrokowe często utożsamiane są wadami wzroku lub ich brakiem. Tymczasem percepcja wzrokowa rozumiana jest jako rejestrowanie, organizacja i interpretacja informacji sensorycznych, w tym przypadku wzrokowych. Analiza i synteza materiału wzrokowego zakłada zdolność do wyszczególniania części oraz łączenia ich w sensowną całość i odwrotnie – dzielenia całości na elementy składowe. Ważne jest więc nie tylko prawidłowe działanie narządu wzroku, ale także ośrodków wzrokowych w mózgu. Doskonalenie tych funkcji wspiera naukę czytania i pisania, a także umiejętność odwzorowywania figur, zdolność ujmowania stosunków przestrzennych na mapie czy naukę języków obcych.
Jak doskonalić i rozwijać funkcje wzrokowe u dzieci?
- odnajdywanie różnic na obrazkach,
- układanie obrazka z części w oparciu o wzór i bez,
- grupowanie obrazków w oparciu o jakąś cechę, np. kolor, funkcję użytkową,
- dobieranie jednakowych obrazków w pary,
- odwzorowywanie figur,
- kolorowanie według klucza,
- wycinanie po śladzie,
- odrysowywanie od szablonu,
- pisanie po śladzie,
- labirynty,
- zapamiętywanie elementów obrazka i odtwarzanie ich z pamięci,
- puzzle,
- układanie klocków,
- układanki przestrzenne,
- wyklejanie konturów plasteliną lub skrawkami papieru,
- łączenie punktów,
- przerysowywanie w lustrzanym odbiciu,
- nawlekanie,
- składanie modeli.
W celu uzyskania wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, zachęcamy do umówienia się na konsultacje na terenie Poradni.
Na podstawie: Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M. (2007). Uczeń z dysleksją w domu. Gdynia: Operon.