Funkcje słuchowe rozumiane nie tylko jako odpowiednie działanie narządu słuchu, ale także ośrodków słuchowych w mózgu, pośredniczą w nabywaniu nowych wiadomości oraz w nauce języka, zarówno ojczystego, jak i obcego. Obejmują nie tylko funkcjonowanie słuchu fizycznego, ale także przetwarzanie słuchowe czy prawidłowe zapamiętywanie bodźców słuchowych.
Jak rozwijać funkcje słuchowe u dzieci?
- uczenie się na pamięć wierszyków, piosenek, krótkich rymowanek,
- różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody,
- wyodrębnianie głoski słyszanej na początku lub końcu wyrazu,
- powtarzanie ciągów słownych,
- układanie zdań z usłyszanych słów,
- liczenie sylab w wyrazach,
- łączenie sylab dwuliterowych w nowe wyrazy,
- odtwarzanie słyszanego rytmu,
- relacjonowanie przebiegu zdarzeń na podstawie usłyszanego opowiadania,
- rozpoznawanie przedmiotów po dźwięku,
- łączenie odgłosów zwierząt ze zdjęciami, które je przedstawiają,
- klaskanie za każdym razem, gdy pojawi się określony wyraz w opowiadaniu,
- wymyślanie wyrazu na ostatnią literę poprzedniego,
- łączenie sylab w całość,
- łączenie głosek w całość,
- dzielenie na głoski,
- dzielenie na sylaby,
- różnicowanie głosek podobnych,
- liczenie wyrazów w usłyszanym zdaniu,
- wymyślanie par rymów.
W celu uzyskania wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, zachęcamy do umówienia się na konsultacje na terenie Poradni.
Na podstawie: Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M. (2007). Uczeń z dysleksją w domu. Gdynia: Operon.