Prawidłowe działanie pamięci, zarówno krótko-, jak i długotrwałej, pełni istotną rolę w nabywaniu nowych wiadomości i korzystaniu z poprzednich doświadczeń. Sprzyja efektywnemu uczeniu się i łączy się z rozwojem emocjonalnym i społecznym.
Jak usprawniać procesy pamięci u dzieci?
- powtarzanie wystukiwanego rytmu,
- memory,
- nauka na pamięć rymowanek, piosenek, wierszyków,
- zapamiętywanie elementów obrazka i odtwarzanie ich z pamięci,
- zapamiętywanie elementów otoczenia i odkrywanie, co zniknęło,
- powtarzanie ciągów słów, liter, dźwięków,
- rozpoznawanie piosenek po fragmencie,
- zabawa w „głuchy telefon”,
- odtwarzanie układów przedmiotów z pamięci,
- stosowanie mnemotechnik, strategii ułatwiających zapamiętanie, np. planety: Merkury Wenus Ziemia Mars Jowisz Saturn Uran Neptun (Pluton) – Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Upiecze Nam Placki (pierwsze litery)
- wymyślanie pytań do przeczytanego tekstu,
- wymyślanie jak największej ilości słów zaczynających lub kończących się na daną literę; nie mogą się powtarzać,
- dziecko siedzi z zamkniętymi oczami, rodzic opisuje wybrany przedmiot obecny w pomieszczeniu, dziecko zgaduje, co to jest.
W celu uzyskania wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, zachęcamy do umówienia się na konsultacje na terenie Poradni.