oprac. Dorota Kaczmarek
Dyktando z komentarzem
Dobór tekstu jest uzależniony od poziomu ucznia. Dla klas 1-3 będą to proste zdania, stopniowo zwiększamy ich ilość i trudność. Dla starszych uczniów mogą to być fragmenty z podręczników szkolnych, by dziecko miało szansę ćwiczenia wyrazów, którymi na co dzień operuje.
1.Analiza ortograficzna tekstu
Uczeń czyta tekst, podkreśla wyrazy, które uznaje za trudne do zapisu, wypisuje je do zeszytu i próbuje uzasadnić pisownię.
- Przepisywanie
- Kontrola przez rodziców
Na marginesie zaznaczamy miejsce występowania błędów i ich rodzaj np.
kółkiem – błędy typowo ortograficzne
kropka– inne błędy
„i” – błędy interpunkcyjne
W ramach ćwiczenia autokontroli ortograficznej rodzice w podobny sposób powinni zaznaczać błędy w zeszytach. Codziennie je przeglądać i analizować. Oczekiwać od dziecka ich poprawienia.
- Poprawa tekstu
Uczeń odnajduje wskazane błędy, poprawia je w tekście i jeszcze raz pisze poprawnie pod tekstem wyraz, w którym zrobił błąd. Próbuje uzasadnić zapis.
- Pisanie z pamięci –tego samego dnia lub następnego.
Uczeń zapamiętuje zdanie, a następnie je zasłania i zapisuje.
- Kontrola przez rodziców jak wyżej.
- Poprawa tekstu jak wyżej
- Dyktando –następnego dnia
- Kontrola przez rodziców jak wyżej.
- Poprawa tekstu jak wyżej
- Uzupełniankajako ćwiczenie dodatkowe