preloader
Przejdź do głównej treści

al. Papieża Jana Pawła II nr 2 70-413 Szczecin

Czcionka:

Kontrast:

lupka BIP
lupka BIP

Motoryka duża i mała

Dlaczego warto ćwiczyć motorykę dużą i małą?

Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą i małą nie tylko przygotowują dziecko do nauki czytania i pisania, ale także doskonalą jego ogólną sprawność ruchową, poprawiają zręczność, koordynację wzrokowo-ruchową, płynność ruchów, pozwalają kontrolować napięcie mięśniowe oraz kształtują świadomość własnego ciała. Sprzyja to nie tylko rozwojowi w kontekście edukacyjnym, ale i całościowym.

Jak usprawniać i rozwijać motorykę dużą i małą u dziecka?

  • rzucanie piłką do kosza,
  • skakanie na jednej nodze po linii, 
  • chodzenie na czworakach, w podporze tyłem,
  • pływanie,
  • łapanie baniek mydlanych,
  • pokonywanie slalomu, torów przeszkód,
  • skakanie na trampolinie,
  • jazda na rowerze, hulajnodze,
  • pajacyki, 
  • budowanie z klocków,
  • lepienie z plasteliny, gliny, modeliny,
  • wycinanie, wydzieranie,
  • zapinanie guzików,
  • zapinanie zamków, 
  • wyjmowanie szczypcami małych elementów z grochu, kaszy,
  • nawlekanie korali,
  • zabawy masami,
  • rysowanie,
  • kolorowanie,
  • naśladowanie ruchów, np. lotu ptaka, gry na pianinie, dyrygenta,
  • zabawy paluszkowe,
  • malowanie placami, dłońmi, stopami,
  • chodzenie po różnych fakturach,
  • łączenie punktów,
  • kreślenie liter w powietrzu lub na plecach drugiej osoby,
  • pisanie po śladzie,
  • wyklejanie konturu,
  • gra w łapki,
  • zabawa w jazdę samochodem, 
  • czołganie się,
  • zabawa w „wkręcanie żarówek”,
  • origami,
  • ugniatanie papieru,
  • przypinanie spinaczy, klamerek,
  • dopasowywanie kształtów klocków do otworów,
  • układanki motoryczne, 
  • ścienne tablice rehabilitacyjne, 
  • rzucanie do celu,
  • wodzenie po śladzie za pomocą magnesu,
  • puzzle,
  • bierki,
  • składanie modeli,
  • taniec,
  • noszenie piłki w pozycji raka.

 

W celu uzyskania wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, zachęcamy do umówienia się na konsultacje na terenie Poradni.

Na podstawie: Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M. (2007). Uczeń z dysleksją w domu. Gdynia: Operon.