oprac. Dorota Kaczmarek
Dyktando z komentarzem
Dobór tekstu jest uzależniony od poziomu ucznia. Dla klas 1-3 będą to proste zdania, stopniowo zwiększamy ich ilość i trudność. Dla starszych uczniów mogą to być fragmenty z podręczników szkolnych, by dziecko miało szansę ćwiczenia wyrazów, którymi na co dzień operuje.
- Analiza ortograficzna tekstu
- Uczeń czyta tekst, podkreśla wyrazy, które uznaje za trudne do zapisu, wypisuje je do zeszytu i próbuje uzasadnić pisownię.
- Przepisywanie
- Kontrola przez rodziców
- Na marginesie zaznaczamy miejsce występowania błędów i ich rodzaj np.
- kółkiem – błędy typowo ortograficzne
- kropka– inne błędy
- „i” – błędy interpunkcyjne
- W ramach ćwiczenia autokontroli ortograficznej rodzice w podobny sposób powinni zaznaczać błędy w zeszytach. Codziennie je przeglądać i analizować. Oczekiwać od dziecka ich poprawienia.
- Na marginesie zaznaczamy miejsce występowania błędów i ich rodzaj np.
- Poprawa tekstu
- Uczeń odnajduje wskazane błędy, poprawia je w tekście i jeszcze raz pisze poprawnie pod tekstem wyraz, w którym zrobił błąd. Próbuje uzasadnić zapis.
- Pisanie z pamięci –tego samego dnia lub następnego.
- Uczeń zapamiętuje zdanie, a następnie je zasłania i zapisuje.
- Kontrola przez rodziców jak wyżej.
- Poprawa tekstu jak wyżej
- Dyktando –następnego dnia
- Kontrola przez rodziców jak wyżej.
- Poprawa tekstu jak wyżej
- Uzupełnianka jako ćwiczenie dodatkowe