preloader
Przejdź do głównej treści

al. Papieża Jana Pawła II nr 2 70-413 Szczecin

Czcionka:

Kontrast:

lupka BIP
lupka BIP

Trudności w pisaniu

oprac. Dorota Kaczmarek

Dyktando z komentarzem

Dobór tekstu jest uzależniony od poziomu ucznia. Dla klas 1-3 będą to proste zdania, stopniowo zwiększamy ich ilość i trudność. Dla starszych uczniów mogą to być fragmenty z podręczników szkolnych, by dziecko miało szansę ćwiczenia wyrazów,  którymi na co dzień operuje.

  1. Analiza ortograficzna tekstu
    1. Uczeń czyta tekst, podkreśla wyrazy, które uznaje za trudne do zapisu, wypisuje je do zeszytu i próbuje uzasadnić pisownię.
  2. Przepisywanie
  3. Kontrola przez rodziców
    1. Na marginesie zaznaczamy miejsce występowania błędów i ich rodzaj np.
      • kółkiem – błędy typowo ortograficzne
      • kropka– inne błędy
      • „i” – błędy interpunkcyjne
    2. W ramach ćwiczenia autokontroli ortograficznej rodzice w podobny sposób powinni zaznaczać błędy w zeszytach. Codziennie je przeglądać i analizować. Oczekiwać od dziecka ich poprawienia.
  4. Poprawa tekstu
    1. Uczeń odnajduje wskazane błędy, poprawia je w tekście i jeszcze raz pisze poprawnie pod tekstem wyraz, w którym zrobił błąd. Próbuje uzasadnić zapis.
  5. Pisanie z pamięci –tego samego dnia lub następnego.
    1. Uczeń zapamiętuje zdanie, a następnie je zasłania i zapisuje.
  6. Kontrola przez rodziców jak wyżej.
  7. Poprawa tekstu jak wyżej
  8. Dyktando –następnego dnia
  9. Kontrola przez rodziców jak wyżej.
  10. Poprawa tekstu jak wyżej
  11. Uzupełnianka jako ćwiczenie dodatkowe