Menu główne
Koncepcja
funkcjonowania i rozwoju Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1
w
Szczecinie
Koncepcja pracy poradni wynika ściśle z przepisów prawa oświatowego, a także z
wniosków płynących z systematycznie
dokonywanej ewaluacji potrzeb naszych klientów.
Wiodącym przesłaniem naszej pracy jest idea integralności, której centrum
stanowi dziecko w kontekście całego
środowiska, w którym żyje (rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza).
Zatem nasze oddziaływania skierowane są do: dzieci i młodzieży, rodziców,
opiekunów prawnych, nauczycieli, pedagogów, innych osób i placówek pracujących
na rzecz dzieci.
Celem naszych oddziaływań jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka
na każdym etapie jego życia.
Działania w tym zakresie realizujemy
poprzez: diagnozę (psychologiczną,
pedagogiczną, logopedyczną), orzecznictwo,
terapię (pedagogiczną,
psychologiczną, logopedyczną, socjoterapię, psychoterapię), mediacje, poradnictwo, konsultacje, opiniowanie, prowadzenie grup
wsparcia, działalność profilaktyczną i informacyjno-szkoleniową oraz
interwencję kryzysową.
Poradnia oferuje również szeroki zakres różnorodnych form pomocy
psychologiczno -pedagogicznej
dzieciom i młodzieży, ich rodzicom i nauczycielom, uwzględniając ich potrzeby i
oczekiwania.
Równie ważnym aspektem naszych oddziaływań
jest podmiotowość, odnosząca się
zarówno do pracowników, jak i klientów naszej poradni. Oznacza ona możliwość
realizowania przez pracowników własnych koncepcji i zamierzeń. Dzieje się to w
oparciu o nieustannie wzbogacaną wiedzę,
którą wykorzystujemy w celu zaspakajania stale monitorowanych potrzeb klientów.
Zasadniczą płaszczyzną spotkań z klientami jest merytoryczny dialog prowadzony
w atmosferze otwartości i życzliwości.
Nasze działania charakteryzuje wysoki poziom
profesjonalizmu, odpowiedzialności.
W poradni dba się również o ochronę przetwarzania danych, z zachowaniem
gwarancji należytego bezpieczeństwa i poufności powierzonych informacji.
Pracownicy poradni systematycznie podnoszą
swoje kwalifikacje.
Poradnia pozyskuje środki pozabudżetowe,
dzięki którym dysponuje bardzo dobrą bazą lokalową, a także wyposażeniem
gabinetów odpowiednim do właściwego przebiegu procesu pomocy psychologiczno -
pedagogicznej.
Poradnia prowadzi szeroką współpracę ze
środowiskiem lokalnym, instytucjami, placówkami oświatowymi i poza oświatowymi
oraz organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz dzieci, rodziny i
środowiska w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpracuje z
uczelnią wyższą w zakresie realizowania praktyk studenckich, zapoznających ze
specyfiką pracy placówki.
W celu zapoznania z naszą działalnością
szerokiego grona potencjalnych klientów oraz pogłębiania ich świadomości i
wiedzy dotyczącej możliwości korzystania z oferty poradni, wychodzimy z nią na
zewnątrz poprzez: stronę internetową, wystąpienia w mediach, publikacje,
organizowanie dni otwartych, ulotki, plakaty, spotkania w placówkach.
Wszystkie podejmowane działania w które są
zaangażowani pracownicy poradni. mają na
celu podnoszenie jakości pracy placówki.
Wizja poradni na dalsze
lata pracy
„Najpierw pomagamy zrozumieć”
Poradnia
to placówka otwarta na problemy środowiska rodzinnego i szkolnego.
Celem poradni i najwyżej cenioną przez
pracowników wartością jest dobro dziecka i osób korzystających z usług naszej
poradni w ścisłym związku z rodzicami i nauczycielami, którzy mają bezpośredni
wpływ na dziecko oraz są zainteresowani efektami nauczania i wychowania.
Misją jest udzielanie
profesjonalnej, specjalistycznej pomocy uczniom, rodzinie, szkole, zapobieganie
i rozwiązywanie problemów w nauczaniu i wychowaniu oraz pomoc w karierze
szkolno-zawodowej.
Do priorytetowych zadań poradni należy:
·
wdrażanie
w kolejnych latach zadań w kontekście obowiązujących nowych rozporządzeń dotyczących
specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży
·
realizacja
potrzeb osób korzystających z oferty poradni poprzez udzielanie najwyższej
jakości usług w zakresie pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
·
udzielanie
szerokiej pomocy szkołom, przedszkolom, placówkom w zakresie wdrażania nowych
zadań, a w szczególności zmian obejmujących pracę z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych a także
osobom w kryzysie.
·
promowanie
placówki w środowisku lokalnym,
·
aktywizowanie
pracowników do zdobywania nowych kwalifikacji zawodowych, uwzględniających
specyfikę pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
·
dalsza
rozbudowa i doskonalenie bazy edukacyjnej poradni,
·
wprowadzanie
zmian jakościowych, poprzez podnoszenie atrakcyjności oferty udzielanej pomocy,
·
współpraca
ze środowiskiem.
Ponadto chcemy szczególny nacisk położyć na to, aby
pomoc była kierowana do dzieci we
wczesnym okresie rozwoju, a diagnoza i dalsze zabiegi psychologiczno -
pedagogiczne były jak najbardziej skuteczne.
Jednym z priorytetowych zadań jest wspieranie uczniów w procesie edukacji,
szczególnie poprzez: zapobieganie, redukowanie i minimalizowanie trudności, na
jakie może napotkać młody człowiek w procesie uczenia się oraz funkcjonowania
emocjonalno - społecznego.
Dążymy
do:
·
objęcia
opieką każdego dziecka niepełnosprawnego od urodzenia do ukończenia edukacji,
·
objęcia
różnorodną terapią jak najszerszej grupy dzieci i młodzieży z problemami w nauce i funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym,
·
skutecznej
profilaktyki zagrożeń współczesnego świata,
·
zwiększania
efektywności naszych działań poprzez doskonalenie
umiejętności w zakresie głębszego rozpoznania
potrzeb środowiska oraz oferowania pomocy adekwatnej do oczekiwań klientów,
·
osiągania
wysokiej jakości stawianych diagnoz oraz zgodnego z wiedzą i
doświadczeniem opiniowania w sprawach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i orzekania do odpowiednich form
kształcenia.
Zamierzamy być placówką coraz szerzej otwartą na potrzeby
wszystkich zainteresowanych i potrzebujących
wsparcia oraz stosownie do tego chcemy rozszerzać działalność tak, aby
dostępność do pomocy była zagwarantowana każdemu potrzebującemu dziecku.
Mając na uwadze problemy środowiska,
wzrastającą falę przemocy w szkołach i
rodzinach prowadzącą niejednokrotnie do tragicznych zdarzeń wśród nastolatków w
polskich szkołach, planujemy w miarę możliwości
kadrowych przeniesienie niektórych form pomocy na teren szkół. Specjalistyczna
praca w szkole jest w tych przypadkach niezbędna. Będziemy kontynuować zajęcia integracyjne i
terapeutyczne w szkołach, warsztaty
planowania kształcenia i kariery zawodowej,
także punkty konsultacyjne.
Za niezwykle istotne uważamy prowadzenie
grup wsparcia dla pedagogów i nauczycieli,
w celu wyposażania
ich w umiejętności wychowawcze oraz prowadzenie rad szkoleniowo-informacyjnych.
Przewidujemy pomoc dla szkół poprzez
uczestnictwo w zespołach wychowawczych, udzielających uczniom pomocy
psychologiczno - pedagogicznej.
Ze względu na istotny wzrost klientów w
obszarze zaburzeń zachowania zwiększymy
ilość zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów z klas młodszych.
Bardzo dużym zainteresowaniem w naszej
placówce cieszą się warsztaty dla rodziców pod nazwą „Szkoła dla rodziców”,
dlatego też zostanie również zwiększona
ilość tych zajęć.
Nadal prowadzone będą na terenie szkół
badania przesiewowe w kierunku ryzyka dysleksji.
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1
jest wszechstronnie przygotowana do realizacji nowych zadań. Pracownicy
merytoryczni są nastawieni twórczo, chętni do dalszego rozwijania i
doskonalenia zawodowego. Nadal z szacunkiem, uwagą i zrozumieniem będziemy
rozwiązywać powierzone nam problemy. W pracy diagnostyczno-terapeutycznej
będziemy kierować się uniwersalnym systemem wartości i poszanowania godności
człowieka.
Zainteresowane osoby mogą korzystać z
wszelkich form opieki z pełnym zaufaniem do wiedzy, fachowości oraz
kompetencji.